Nástroje pro měření dat e-shopu a jejich nastavení

Každý e-shop by měl měřit a vyhodnocovat data, jako je zdroj návštěvnosti, výši návštěvnosti, počet konverzí (objednávek) a jejich hodnotu a mnoho dalšího. K tomu slouží různé nástroje:

 

Hlavním a nejdůležitějším nástrojem pro souhrnné měření je:

 

Google Analytics


Do google analytics se můžete zaregistrovat, nebo se můžete přihlásit přes již používaný Gmail. Pod jedním účtem (gmail) můžete mít více dalších služeb google jako je google disk, google search console atd. ke kterým se vrátíme ještě později. 

 

Základní nastavení Google Analytics:

 

1. Aby nástroj správně měřil, musíte nejprve umístit kód na stránky vašeho eshopu. To lze několika způsoby:

a) Buď vložíte kód přímo do záhlaví <head> vašeho webu, nebo
b) vložíte kód přes GTM (google tag manager)
c) vložíte kód nebo jeho části do administrace vašeho eshopu

 

Kód Universal Analytics naleznete zde:  Správce > Údaje o měření > Měřící kód
Kód Analytics G4 naleznete zde:  Správce > Asistent nastavení > Instalace značky > vyberete pro WEB > a řídíte se dle pokynů


2. Zapněte měření elektronického obchoduSprávce ► Nastavení elektronického obchodu ► zapnout vše

3. Vyberte správnou měnu, kterou používáte v e-shopu -  Správce > Nastavení výběru dat 


Podrobnější základní nastavení Google Analytics najdete v našich návodech ZDE.

 

 

Dále doporučujeme tyto nástroje. které využijete pro indexování vašeho eshopu a jeho stránek:



Google Search Console

 

Nástroj pro indexaci stránek od Google, využijete jej také ke kontrole chybných url, uvidíte v něm jak si stojíte v bezplatném organickém vyhledávání, nebo jestli jsou vaše webové stránky responzivní a zdali je zobrazení na mobilech ve správném formátu.

Google Search Consoli můžete zaregistrovat na již existující gmail, nebo si při vytváření musíte založit nový účet Gmail. Registraci provedete ZDE, vyberte službu “typu doména” a ověřte vlastnictví u své domény dle návodu. Pokud se vám nepodaří ověřit pomocí typu doména, můžete vyzkoušet druhý postup. 
 
Vložte soubor sitemap - Soubor Sitemap je soubor na webu se seznamem stránek, o kterých by podle vás měl Google vědět.

(Levý sloupec) Soubory sitemap ► vložte soubor  - většinou (ale ne vždy na 100%) se nazývá sitemap.xml a najdete ho na adrese např. https://www.vašedomena.cz/sitemap.xml

 

Seznam Webmaster

 

Nástroj pro indexaci vašeho webu na Seznamu, nástroj je mnohem jednodušší a i informací poskytuje méně než výše zmíněný nástroj od Google. Přihlaste se na účet seznam, nebo se zaregistrujte ZDE.

Pro ověření vlastnictví domény vložte do vašeho eshopu do zdrojového kódu do hlavičky (<Head>) vygenerovaný kód.



 

------------------------------------------------------------------------------- 

I když vám ze začátku možná přijde, že jsou tyto nástroje zbytečné, tak tomu tak není. Pokud to myslíte s marketingem vážně, brzy zjistíte, že jsou tyto nástroje důležité a že vám poskytnou spoustu zajímavých informací.